Från Företag till Kund! - Del 3 av 4

Nu när företaget är sjösatt och flyter fram med vind i seglen, uppstår nya utmaningar. Att få ut Joy Zandén i media och sätta igång försäljning blev nästa uppdrag.

Hej, Jessica Zandén här igen! Låt oss spola tillbaka bandet till innan Sandbergs lanserade Signatur-kollektionen. Jag ringde då flitigt runt till journalister, nyhetsredaktioner och tipsade om både Joy och hennes mönster. Men det var inte förrän efter lanseringen av Sandbergs tapeter och London Design Fair i september som rampljuset föll på oss. 

Joy frågade mig då: 
- Vad kan jag göra för Dig?
Åldern sätter lätt hinder för arbete och krävande uppdrag men tilliten för min mor är stark och jag svarade: 
- Du kan ge intervjuer.
Hon svarade: 
- Men vad skall jag säga? Det blir ju bara samma om och om igen...
Efter att ha reflekterat och diskuterat kom vi fram till att historia aldrig förändras. Att förklara och dela med sig av sin historia ger inte bara Joy Zandén ett eget förflutet utan även den stolthet och självkänsla som varje människa behöver. Var gång någon läser en tidning om Joy, ser ett tv-reportage eller filmen från Sandbergs, skapas en uppfattning av varumärket, Joy Zandén AB. Den uppfattningen står vi för!

"Joy lade på sin ögonskugga, drog på Cashmir-koftan och gav intervju efter intervju - strålande vacker och vältalig!"

Vi träffade Elle Decoration, Göteborgs Posten, Hemmets Veckotidning, News55, Svenska Handelskammaren i London och deras tidning The Link. Vi blev omnämnda i Australian Vouge, Residence magazine, Rum Hemma, Tara Magazine och SVT Nyheter(klicka på länkarna för att läsa artiklarna)

Samarbetet med Sandbergs har sedan första början varit lustfyllt och spännande! Från första mötet med Hanna Wendelbo, Art director på Sandbergs, tills det att vi fick komma till Sandbergs fabrik i Ulricehamn för att se när tapeterna Fredsfåglar och Särö gick i tryck för första gången. Det var stora dagar, det!

Första mötet med Hanna började när jag stormade in med alla mönster samlade i en gammal rulle, virade i brunt postpapper och nerstoppade i en Dramaten-väska som jag, allt för hastigt, packade upp framför Hannas ögon. Med ont om tid försökte jag vara snabb, men Hanna stoppade upp, 
- Lugn, lugn var försiktig! sade hon.
Hon blev alldeles allvarlig och jag kunde se hur hennes ögon iakttog alla mönster med en viss varsamhet och ett djupt intryck.

Hanna rekommenderade genast att Sandbergs fabrik i Ulricehamn skulle bli nästa stopp och i mitten av mars 2014 åkte jag dit. Där hängdes alla mönster upp som tavlor på en vernissage och vi lät 50-tals jazz spela i bakgrunden. Detta gjorde alla på fabriken intresserade och kort därpå var rummet fyllt av intresserade fabriks-arbetare. Således sålde Hanna in idén att lansera en helt ny kollektion med kvinnliga 50-tals designers till hösten 2016!

Ända sedan detta besök har kollektionen blivit succé! Hanna, tillsammans med Johanna Vestlin, har hälsat på oss i Särö för att förklara hur produktionen går till och Joy har kunnat ge sin feedback till tjejerna som lyhört lyssnat och antecknat. Inte bara det, varje gång vi ses har Hanna bjudit på Pavlova-bakelse. Bara en sån sak! Tänka sig vilket toppen samarbete.

Produkterna skulle nu ut till konsument.
Att lansera något på sociala medier eller en helt produkt tillsammans med varumärke är helt ny mark för mig. Med hjälp av Edvard Gezin, vår Art Director och webb-administratör, har jag börjat få förståelse för denna nya värld. Med lätt panik och nyfikenhet mottog jag en att-göra lista av Edvard, den 19 december 2016. Vi hade brickor redo för lansering och det var dags att lansera mot en hungrig publik. Facebook-sidan, vår Instagram-sida och webshoppen som Edvard hade utvecklat skulle nu öppnas. Hjärtat bultade på högvarv.

Jag satt hela dagen och skrev inlägg och markandsföringsmaterial, förmiddag gled in i eftermiddag och fortfarande iklädd morgonrock vid 18.00, var allt klart och vi tryckte på lansera-knappen!

Allt gick bra och försäljningen av vår första produkt, brickan Särö kunde ta sin början. Nu blickar vi framåt och vi ser med spänning fram emot att lansera fler av våra nya textila produkter - allt för det dukade bordet, kuddar, förkläden, grytlappar och necessärer med Joys underbara mönster. 


Lämna en kommentar